Romans en verhalen

Theo Monkhorst schrijft poëzie, proza en toneel. Hij publiceerde vier poëziebundels en losse gedichten in diverse van literaire tijdschriften in Nederland en België.

In 2010 verscheen het toneelstuk ‘King Dik, nar en koning’, dat in een openbare lezing werd gepresenteerd in het Haagse Spuitheater. Zijn monoloog 'Matenliefde' verscheen in 2013 op deze website.

Hij publiceerde vier romans: ‘Brieven aan mijn liefste’ en ‘Vuil bloed’, 'De paradox van Tinguely' en 'Blinde perfectie.'

Brieven aan mijn liefste
Novelle in briefvorm, 2005
Lees meer >

Korte teksten

Giaccomo's sterfbed
Lees meer >

Jongetje
Lees meer >

Aantekeningen in de tussentijd
Lees meer >

Een ongepubliceerd pleidooi
In memoriam Gerard Fieret
Lees meer >

Opinie

Dagboek

Dagelijkse aantekeningen
Lees meer >>

Nieuwe gedichten

Voor enkele recente gedichten
klik hier >

Gedichtenbundels

Poging tot benadering
gepubliceerd in 2000
Lees meer >

City of Glass
gepubliceerd in 1960
Lees meer >

De filosofe Anne Woodward schrijft op Facebook

Het nieuwste boek van Theo Monkhorst ‘De Paradox van Tinguely’ is een wilde en spannende reis door een eindeloos lijkende hoeveelheid perspectieven op het leven of, in de woorden van de schrijver zelf, door de verschillende ‘compartimenten’ van waaruit we kunnen waarnemen, denken en voelen. De botsingen tussen deze compartimenten brengen de hoofdfiguur vaak tot wanhoop en soms tot interessante inzichten:

"Er is hier [het tweede compartiment] sprake van andere wetten dan in het eerste compartiment. De fout die hij telkens weer maakt, is wat er gebeurt in het tweede compartiment te beoordelen met de logica uit het eerste. Toen hij in paniek en met gevaar voor eigen leven over de snelweg het bos in rende, was hij zo uitgeput dat hij zich niet meer verzette tegen wat hem daar overkwam. Zo ervoer hij een volkomen harmonie, pure schoonheid, een nog nooit ervaren evenwicht. Omdat hij zich niet verzette. Hij moet leren zich niet meer te verzetten in het tweede compartiment. Buiten zichzelf treden, zich overgeven, of hoe dat ook mag heten. Het lijkt hem een goede conclusie. Maar de vraag is hoe doe je dat zonder dwang en wat is het effect op zijn gedrag in het eerste compartiment"

De bizarre situaties waarin hij vervolgens geraakt, gedreven en gemanipuleerd door verlangens, vragen, droombeelden en ‘urgenties’ , zijn herkenbaar en bovenal spannend. Na de eerste twintig bladzijden waar je inderdaad even doorheen moet bijten, zoals de schrijver tijdens de presentatie van het boek al aankondigde, kom je in een surrealistische wereld terecht, waar het leven steeds rijker, maar ook verwarrender en bedreigender wordt. Het boek leest, ondanks de ‘slow reading’ stijl en de filosofische beschouwingen, als een literaire detective.

Hartstochtelijk op zoek naar begrippen als schoonheid, waarheid en liefde, wordt de hoofdfiguur bijna verpletterd door zijn eigen filosofische en existentiële vragen en het vaak desastreuze effect dat hij door zijn onwillekeurige handelen op anderen heeft. Duidelijkheid proberen te scheppen in deze gigantische caleidoscoop, een harmonie zoeken, die er misschien niet kan zijn, maar toch nagestreefd lijkt te moeten worden, dat zijn de drijfveren die hem doen belanden in uiterst gecompliceerde liefdesrelaties en (nood)situaties. Na de ontdekking van het derde compartiment, waarin hij een hechte vriendschapsliefde met een oorlogsveteraan ervaart, vraagt hij wederom: wat is liefde?

"Zijn vrouw, Lulu en zelfs Claudia, hoeveel hij ook van ze hield, ze waren eisend, soms veeleisend, Doc daarentegen vraagt niets, Doc geeft.
Even steekt het oude cynisme de kop op – gelukkig denkt hij, ik ben nog dezelfde – denk ik dit of is het werkelijkheid? En: bestaat deze werkelijkheid? Dit derde compartiment? Hoor ik hier, bij Doc?"

Dit boek, door zijn bespiegelingen en zijn ongebruikelijke verhaallijn met een pulserend poëtisch ritme, geeft niet alleen veel te denken, maar ook te voelen en te genieten. De ‘slow reading’ stijl creëert een vreemde rust te midden van alle onzekerheden en de hoofdfiguur heeft op het juiste moment zoveel zelfkritiek dat je net geen hekel krijgt aan zijn soms wat overdadige navelstaren. Gelukkig ook wordt je niets aangepraat. Maar hoewel er geen definitieve en voor iedereen geldige antwoorden kunnen zijn, lijkt deze zoektocht toch te suggereren dat schoonheid en liefde een kwestie zijn van je niet verzetten, oftewel van overgave.

(Anne Woodward, 5 Februari 2013)

 

Als zand in plooien en een olifant / as sand in wrinkels of an elephant.

is de titel van een tweetalige poëzie cyclus met indrukken van een tiendaagse reis door de natuurgebieden van Tanzania: Lake Manyara, Lake Easy, Karatu, Ngorongoro Krater en Serengeti. De Engelse vertaling is van Joy Misa. Op zijn tiendaagse reis maakte de auteur dagelijks een foto van de grond waarop hij stond en van de lucht. Deze foto’s, een voetprent van zijn aanwezigheid, staan ook in het boek.

De Engelse componist Kerry Woodward maakte een compositie op de Engelse tekst, die werd uitgevoerd door de mezzo sopraan Janneke Schaareman. Deze muziek staat op een cd die bij het boek is gevoegd. Daarop staan ook de voordrachten van de cyclus door de acteurs Joop Keesmaat (Nederlandse tekst) en Donald van der Maaten (Engelse tekst).

Van 11 tot en met 27 februari 2012 waren in de Haagse Kunstkring, Denneweg 64 in Den Haag, de cyclus en de foto’s te zien op een expositie, gemaakt door de grafisch ontwerper Anno Fekkes. 

Aan de rechterkant kunt u het boek direct bestellen.

 

Den Haag Centraal:verrassend goede roman

Thijs Kramer schrijft in het weekblad Den Haag Centraal van 7 januari 2011 een zeer positieve recensie over 'Vuil bloed'. Hij doet een oproep aan alle (Haagse) boekhandels die het niet in voorraad hebben, het onmiddelijk te bestellen. Een paar citaten: 'een verrassend goede roman' ….een slim opgezette en uitstekend geschreven roman….' een krachtmeting tussen de auteur en diens personage. Het knappe van Monkhorst is dat hij dat op een onnadrukkelijke vanzelfsprekende manier doet. De fysieke onmogelijkheid van wat Monkhorst zijn lezers voorschotelt staat de waarachtigheid van het boek absoluut niet in de weg, ziedaar het wonder van de literatuur'. Hij eindig met een oproep aan alle boekhandels die dit boek nog niet op voorraad hebben: 'ga u schamen en bestel snel!'

Hier kunt u het ook direct bestellen en de recensies en de inleiding bij de presentatie lezen

 

Nieuwspoort Nieuws over roman ‘Vuil bloed’:

Auteur en hoofdpersoon in spannende dialoog
Aldus luidt de kop boven een recensie door RC in het blad Nieuwspoort Nieuws.
‘Een roman met een merkwaardige, maar alleszins leesbare en intrigerende vorm.’ Aldus het oordeel van de recensent. ‘In Vuil bloed gaat schrijver Louis Prins in dialoog met zijn hoofdpersoon, Philip Luzijn, raadadviseur van de minister-president en schaker. Luzijn wordt in het boek uiterst nauwkeurig – en daardoor genadeloos – beschreven en neergezet. Zo’n opzet lijkt hopeloos en onnodig gecompliceerd, maar door de spannende gesprekken tussen de twee ontwikkelt zich toch een realistische spanningsboog. (…) Uiteindelijk blijken de schrijver en zijn hoofdpersoon elkaars taken en belangstelling over te nemen. Ze worden steeds afhankelijker van elkaar. En die relatie heeft uiteindelijk een fatale afloop.’
 

Meldt u ook aan

Als er nieuws te melden is sturen wij aan degenen die zich daarvoor aanmelden een nieuwsbericht. Als u op de hoogte wil blijven kunt u zich aanmelden. Vul uw gegevens in op de volgende pagina.

Lees meer...
 

Luister naar Hans Locher over de gedichtenbundel 'Omdat er iets ontbrak' en een voordracht door Piet van der Pas en Theo Monkhorst.


Op donderdag 25 maart 2010 is de bundel gedichten, Omdat er iets ontbrak, van Theo Monkhorst gepresenteerd in boekhandel Selexys Verwijs in Den Haag. De kunsthistoricus Hans Locher vertelde over het werk en samen met acteur Piet van der Pas last de dichter gedichten uit de bundel.

U kunt hier twee geluidsfragmenten beluisteren.
In het eerste geluidsfragment introduceert de dichter Hans Locher die de bundel vervolgens bespreekt:



In het tweede fragment kunt u Theo Monkhorst en Piet van der Pas een aantal gedichten uit de bundel horen voorlezen:



 

Dagboek

Dagelijkse aantekeningen

Sinds mei 2009 heb ik dagelijks een korte aantekening gemaakt.
Een waarneming, gedachte, tegeltjeswijsheiden soms een gedicht.
Rijp en groen. Iedere maandag zeven nieuwe.
Op 20 februari 2011 maart ben ik gestopt met de dagelijkjse frequentie, zoals ik
uitleg in de aantekening van die dag. Alle aantekeningen zijn hier te lezen.

 

Luister naar voordracht gedicht in Meander Magazine

Meander Magazine heeft in het kerstnummer het gedicht Spiegelwoorden gepubliceerd, daar is ook de tekst te beluisteren.

Ga naar: http://meandermagazine.net/wp/2010/12/kerstnummer-vervolg/


energie verliezen

dwingt mij tot wat

ik altijd al had willen doen:

langzaam leven, slow living.

28-08-10

*

Ik ben jaloers

als ik die paarden

naast mij hoor plassen.

27-08-10

*

Een huis

is een verhaal.

26-08-10

*

Een droom

is pas een droom

na de droom.

25-08-10

*

Die trui maakt mij

iemand die zij

graag ziet. Wie?

24-08-10

*

Deze avond zou eigenlijk

op een andere avond zijn geweest

maar die ging niet door.

 

Geslaagde presentatie van het satirisch politieke drama King Dik, nar en koning.

Het was volle bak, zondag 11 april 2010 in het Haagse Theater aan het Spui bij de presentatie van het satirische politieke toneeldrama King Dik, nar en koning die voor het eerst in het openbaar werd gelezen. De 200 plaatsen in de Kleine zaal waren volledig bezet. Na afloop was het enthousiasme van het publiek groot. Dankzij de acteurs Anne Wil Blankers en Peter Tuinman, oud acteur en lid van de Tweede Kamer Boris van der Ham in de hoofdrol, de Tweede Kamerleden Jan Schinkelshoek, Mei Li Vos, Roos Vermeij, Charlie Aptroot en Ferry Mingelen, anchorman van Den Haag Vandaag . De regie was in handen van Mieke Lelyveld.

Het toneelstuk wordt uitgegeven door De Witte Uitgeverij en kan worden besteld via www.dewitteuitgeverij.nl .

Lees ook de column over King Dik van Han Mulder op de site van de Haagse columnisten. Klik hier .

Op Radio 1 BNN werden Ferry Mingelen en Mei Li Vos geïnterviewd over het toneelstuk King Dik. Ook werd een deel van het script nagespeeld.

"Radio 1 BNN, Ferry Mingelen en Mei Li Vos"

King Dik



 
<< Start < Vorige 1 2 Volgende > Einde >>

JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL

Vertalingen/ Traductions/ Translations

Informatie